Till oss på FLOW är alla välkomna! 

Oavsett om du är träningsvan och atletisk eller nybörjare och orolig att just du kanske inte “passar” för denna träningsform, så är du precis lika välkommen och vårt mål är att du ska känna dig både bekväm och utmanad. 

På FLOW håller vi generellt tempot lite lägre på våra kurser och skyndar oss inte vidare till mer avancerade övningar. Vi vill skapa en miljö där ingen riskerar att känna sig bortgjord eller dålig. Vi jobbar mycket med teknik redan från början och repeterar övningarna så vi faktiskt kan dem innan vi går vidare, inte bara klarar av dem tillräckligt bra för en snabb instagrambild. 

Men självklart måste vi har förståelse för att alla är olika, med olika bakgrund, olika inlärningssätt och utvecklingstakt. Tycker man däremot att det går lite väl långsamt och man vill ha större utmaning, så pratar man med sin instruktör eller ansvarig på studion för möjlighet att gå upp till högre nivåer lite snabbare. Eller allra helst kanske prova en privatlektion eller två för att verkligen utmanas och se vad man klarar av på en helt individuellt anpassad lektion!

Nybörjare?

För dig som är helt ny med Pole finns 2 alternativ:
Introduktionskurs för nybörjare
eller
Nivå 1

Till dessa kurser behöver du ingen tidigare erfarenhet av poledance. Vi utgår från absolut grundnivå och jobbar succesivt upp styrka, flexibilitet och smidighet. Alla kan dansa poledance, stor som liten, gammal som ung, tränad som otränad.

Introduktionskurs för Nybörjare

Introduktionskursen är ett bra alternativ för dig som känner att du “vill prova innan du börjar”. Vi rekommenderar varmt detta alternativ istället för att bara prova en enstaka lektion.

Risken är stor när man bara provar en gång att man är lite nervös och inte lyckas ta till sig riktigt all information och går därifrån med en missvisande känsla av “Jag visste det, jag var precis så klumpig och ograciös som jag trodde”. 
Vågar du komma tillbaka är chansen stor att det känns mer bekvämt andra eller tredje gången och du faktiskt bemästrar någon av de där övningarna som kändes så fel första gången, och det är då… magin börjar!

Att gång på gång imponera på sig själv för att man erövrar mål man aldrig trodde man skulle klara, det är den stora hemligheten med pole, inte övningarna man klarar på första försöket. Kom får du se!

Lektionerna är bara 60 min, lite kortare än våra ordinarie. 

Nivå 1

Redo att ge pole en ärlig chans redan från start?
Då börjar du direkt på Nivå 1!

Kursen har en tydlig och genomtänkt kursplan som alla våra instruktörer följer, på så sätt gör det inget om du missar en lektion och behöver ta igen hos någon annan instruktör, övningarna kommer att kännas igen. När du sen går vidare till en ny termin vet instruktören också vilka övningar du gjort tidigare och kan bygga vidare på dessa.

På nybörjarkursen jobbar vi med olika snurrar och passager och fokuserar på att lära känna vår egen kropp. Vi lär oss att använda den styrka vi redan har samt provar försiktigt att lära oss att lyfta oss själva och bli starkare. Ungefär halvvägs in i kursen tränar vi även på att sitta på stolpen. Då kan det vara bra att ha med sig ett par shorts ett lektionen, men man tränar i det man känner sig bekväm i.

På nybörjarnivån gör vi ingenting upp-och-ner.

Nivå 2

På Nivå 2 utvecklar vi snurrar och övningar från Nybörjarkursen och gör mer utmanande övningar. Som att t.ex. luta oss bakåt från en sitt på stolpen och hålla fast oss med enbart benen, en s.k. Cross knee release. Vi jobbar även med styrke- och balansövningar och att förbereda oss på att våga vara upp-och-ner, t.ex. med huvudståenden. Vi förbereder oss för högre nivåer genom att lära oss att klättra på ett kontrollerat och säkert sätt så vi kan göra spännande övningar högre upp på stolpen.

Nivå 2 bör man gå minst 2 kursomgångar

 

Nivå 3 och uppåt

Från och med nivå 3 så blir svårighetsgraden på övningarna desto högre. Det är däremot självklart svårt att bestämma vad som är lika svårt för alla. Vi se olika ut, är bra på olika saker och lär oss i olika takt. En övning som någon tycker är superlätt tycker någon annan är otroligt svår. Trots detta måste vi försöka hålla så jämna nivåer på våra kurser som möjligt, både för elevernas skull men även för oss instruktörer. Därför har vi för varje nivå från och med nivå 3 tagit fram ett antal övningar som är obligatoriska att behärska för att gå vidare till nästa nivå. Det betyder däremot inte att just dessa övningar nödvändigtvis är det enda vi över på under klasserna och går man samma nivå flera gånger kommer kurserna variera sig i underlag och övningar.

MEN! när du går sen vidare till en högre nivå ska instruktören inte behöva gå igenom övningar från lägre nivåer från början utan ska t.ex. kunna sätta ihop kombinationer med övningar som eleverna redan lärt sig behärska. För att bli instruktör på dessa nivåer har instruktören erfarenhet av att läsa av grupperna och anpassa upplägget efter deltagarna för varje kursomgång. Har du frågor om detta upplägg, kanske inte tränat hos just oss innan och vill veta vilken nivå du bör börja på, kontakta oss gärna innan du bokar en kurs!

r

Ny på FLOW?

Om du är ny på FLOW

Har du tidigare tränat Pole och kanske har flyttat till någon av våra städer eller vill prova något nytt?
Kontakta oss via mail innan du bokar in dig på en kurs så vi ser till att du hamnar på rätt nivå, tänk på att olika studios har olika utlärningsmetoder och övningar. 

OBS! Bokar du högre nivåer utan att kontakta FLOW först finns risk att du antingen flyttas till en kurs på lägre nivå, ej får delta på alla övningar på lektionerna alternativt inte får fullfölja kursen – utan återbetalning. 

Nivå 3:

På nivå 3 blir utmaningarna större!  Vi repeterar och kombinerar övningar från de tidigare nivåerna med utmanande variationer. Du får inte gå vidare från Nivå 3 förrän en instruktör godkänt samtliga övningar på denna nivå.

På nivå 3 börjar vi för första gången att vända oss upp och ner med hjälp att lyfta upp oss i armarna, en så kallad “Invert/Chopper”

 

Same sided V-sit
Cross ancle release
Superwoman
Chopper/Invert (Lyfta sig, ej hoppa eller ta sats)
Inside leg hang (Olika tekniker, ej enbart sträckt ben)

 

Nivå 4:

För att gå vidare till Nivå 4 ska man känna sig helt trygg i de övningar vi lärt oss i nivå 3, annars rekommenderar vi att gå Nivå 3 en kursomgång till. Går du vidare till nivå 4 och INTE behärskar övningar från Nivå 3 kommer du på dessa lektionstillfällen inte få lov att gå vidare i övningarna utan får repetera och träna på övningarna från Nivå 3.

Exempel på övningar som vi jobbar med på Nivå 4:

  • Outside leg hang
  • Superman
  • Caterpillar
  • Butterfly
  • Aerial chopper / Invert
  • Brass Monkey

Nivå 5: 

För att gå vidare till Nivå 5 ska man känna sig helt trygg i de övningar vi lärt oss i nivå 4, annars rekommenderar vi att gå Nivå 4 en kursomgång till. Går du vidare till nivå 5 och INTE behärskar övningar från Nivå 3 och 4 kommer du på dessa lektionstillfällen inte få lov att gå vidare i övningarna utan får repetera och träna på övningarna från Nivå 3 och 4.

Exempel på övningar som vi jobbar med på Nivå 5:

  • Shouldermount
  • Swoosh
  • Handspring från stolpen (t.ex. från Butterfly) + förberedelser från golv
  • Jade
  • Allegra

Avancerad:

Avancerad är vår högsta nivå. För att gå vidare till Avancerad ska man känna sig helt trygg i de övningar vi lärt oss i nivå 3, 4 och 5. För att boka denna nivå måste du ha blivit godkänd från en instruktör på lägre nivå, tagit privatlektion hos oss och blivit godkänd för att boka denna nivå eller haft annan kontakt med vår studio för att bli godkänd för denna nivå.

På den här nivån lär vi oss bl.a.:

  • Handspring från golv
  • Elbow grip ayesha
  • Aerial shouldermount
  • Drops & Flips
  • Kombinationer
  • Spinny Pole